niedziela, 17 lutego 2013

Ajiaco - kolumbijska zupa ziemniaczano-kukurydziana



Ajiaco - kolumbijska zupa pochodząca z rejonów Bogoty, wywodząca się jeszcze z czasów prekolumbijskich. Współcześnie gotowana z trzech rodzajów ziemniaka, z kolbami młodej kukurydzy, delikatnym mięsem kurczaka, podawana z gęstą kwaśną śmietaną, awokado i kaparami, przyprawiona kolumbijskim ostrym sosem aji.
Ja musiałam wprowadzić kilka zmian ponieważ nie wszystkie składniki były osiągalne:
- dałam ziemniaki irga, bo tylko takie aktualnie są u mnie na bazarze
- kolby kukurydzy zastąpiłam kukurydzą w puszce
- żółty kolor który zupa powinna mieć od żółtych ziemniaków i kukurydzy uzyskałam dzięki dodaniu szafranu
- zamiast aji użyłam tabasco

Składniki dla 2 osób:

  • średnia cebula
  • 4 ząbki czosnku
  • pół piersi kurczaka
  • puszka kukurydzy
  • średnie bardzo dojrzałe awokado
  • 3 łyżki kaparów odsączonych z zalewy
  • 2 średnie ziemniaki
  • szklanka mleka
  • szklanka wody
  • 2 czubate łyżki gęstej śmietany
  • kilka kropli tabasco
  • szczypta szafranu
  • sól, biały pieprz
  • łyżka oliwy
  • łyżka masła
  • garść kolendry


Kukurydzę osączyć, rozłożyć na blaszce do pieczenia i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 10 minut. Po tym czasie zostawiamy ją w ciepłym piekarniku, żeby nie wystygła. Dzięki temu zabiegowi wydobędziemy z kukurydzy jej naturalną słodycz.
Szafran namoczyć w niewielkiej ilości ciepłej wody.
W garnku na oliwie i maśle przez chwilę podsmażyć drobno pokrojoną cebulę i czosnek w plasterkach, dodać umytą, osuszoną i pokrojoną na 4-5 części pierś kurczaka, smażyć 2 minuty. Zalać wodą i mlekiem, gotować 15 minut, kurczaka wyjąć na miseczkę, poszarpać na mniejsze kawałeczki, wstawić do ciepłego piekarnika żeby nie ostygł. Do zupy dodać połowę upieczonej kukurydzy (resztę zostawić w piekarniku), szafran, sól, pieprz, tabasco, gotować kolejne 10 minut. Zupę zdjąć z ognia, zmiksować.
Podawać w miseczkach, do każdej nalać zupę, włożyć poszarpanego kurczaka, pozostałą kukurydzę, cząstki awokado, łyżkę śmietany, posypać kaparami i kolendrą.

Smacznego!






4 komentarze:

  1. Jeszcze lepsza pewnie z kukurydzy z kolby.
    Pysznie wygląda, zapisuję przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Powinna być kukurydza w kolbach pokrojona na plastry ale trzeba na nią poczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem zaskoczona tym przepisem, ale już sobie zapisuje i dzisiaj spróbuję wykonać to na obiad :) No ciekawe czy i mi tak pięknie wyjdzie :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...